Terima kasih kerana sudi mengunjung blog saya....Selamat membaca... :-)

Pengalaman Saya Dengan Bahasa Inggeris Di Universiti

 


Assalamu`alaikum dan Selamat Sejahtera kawan-kawan, sahabat-sahabat dan juga Saudara Saudari sekalian…

 

Di sini saya ingin menceritakan pengalaman saya mengenai bagaimana saya struggle di Universiti hingga mendapat Kepujian Kelas Dua Atas..

 

Kos yang saya ambil di Universiti adalah kos Sains Aktuari, iaitu lebih dikenali sebagai Arkitek Kewangan. Kos ini tidak mempunyai subjek yang memerlukan kita membaca dengan banyak kerana kos ini majoritinya adalah pengiraan atau juga Matematik.

 

Kos Sains Aktuari ini ditawarkan di UKM di dalam Fakulti Sains & Teknologi dan berada di bawah Pusat Pengajian Matematik.

 

Apa yang saya ingin kongsi adalah kesemua buku teks adalah dalam Bahasa Inggeris. Keadaan saya pada masa itu berkaitan Bahasa Inggeris, iaitu apabila saya baca atau rujuk buku teks, saya membaca ya, sekadar membaca sahaja, tapi tiada satu pun ayat yang saya faham. Buku teks pula adalah jenis yang terkini, di mana sebagai contoh dari langkah A nak ke langkah M, ia hanya terangkan dalam ayat dan tidak banyak jalan kira yang direct dari A ke B kemudian Ke C dan seterusnya ke M. Kebanyakan buku teks adalah direct dari A ke M. Nak tahu bagaimana cara kira step by step, terpaksalah buat research dan study sendiri.

Oh ya saudara saudari, di UKM pada zaman saya ialah Bahasa yang digunakan adalah Bahasa Inggeris dan Melayu. Ada subjek dalam Bahasa Inggeris dan ada subjek dalam Bahasa Melayu. Bagi subjek yang dalam Bahasa Inggeris, memanglah, kuliah pensyarah saya tidak faham langsung. Balik bilik buka buku, juga dalam Bahasa Inggeris. Alamak!! Keadaan ini boleh menyebabkan saya fail semua subjek kerana tak faham langsung.

 

Jadi, teknik yang saya gunakan adalah, hanya lihat nombor dan pecah kod tatakira dari sebagai contoh tadi A ke M.

 

Begitulah saya sehari-hari belajar, ayat dalam buku teks tidak faham, hanya tahu tengok nombor dan pecah kod sahaja… hehehehe…

 

Mujurlah kos Sains Aktuari ini banyak pengiraan Matematik dan sedikit sahaja subjek yang perlu membaca, sebab itulah saya boleh survive ambil kos ini di Universiti.

 

Sekiranya saya ambil kos yang majority subjeknya adalah membaca, buku teks pula dalam Bahasa Inggeris, sudah tentunya saya fail di peringkat Universiti.

 

Walaubagaimana pun, walaupun saya tidak faham satu ayat pun ketika membaca buku teks dalam Bahasa Inggeris, yakni keadaan Bahasa Inggeris saya pada masa itu terlalulah lemah.

 

Setelah saya habis belajar di Universiti, barulah saya masuk kelas Bahasa Inggeris, belajar grammar dan juga tambah vocabulary.

 

Setelah tamat Universiti dan juga kelas Bahasa Inggeris, keadaan saya pada masa itu bolehlah di katakana sederhana dalam peringkat Bahasa Inggeris. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk belajar sendiri Bahasa Inggeris, di mana saya rujuk kepada Buku Bahasa Inggeris peringkat PMR dan sehingga sekarang saya masih lagi tambah vocab Bahasa Inggeris.

 

Hasilnya, saya boleh menulis Blog dalam Bahasa Inggeris dan sekarang saya sudah faham bila membaca buku atau artikel-artikel dalam Bahasa Inggeris. Jika gred Bahasa Inggeris adalah saya berada  pada tahap OK, faham Bahasa Inggeris dan boleh berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris melalui chatting. Speaking dalam Bahasa Inggeris, saya belum cekap lagi tapi saya berpuas hati dengan tahap Bahasa Inggeris saya sekarang… Hehehehe…

 

Ok lah saudara saudari, setakat itu dahulu saya kongsi perjalanan hidup saya, terima kasih ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š


No comments:

Post a Comment

Akaun CDS dan Akaun Trading Dalam Arena Saham

    Dewasa kini, ramai yang tahu apabila sebut saham. Bagi yang tiada pengalaman dalam berdagang saham sudah tentulah tertanya-tanya apa i...